Forretningsbetingelser

 

Gældende fra 1. juni 2025

 

1. Gyldighedsområde og omfang
Disse betingelser omfatter samtlige produkter og ydelser fra e:fekt (herefter kaldet ”Produktet”). Enhver aftager af e:fekts produkter betegnes som ”Kunden”.

Alle ydelser leveret af e:fekt udføres i henhold til nedenstående forretningsbetingelser. Kunden accepterer, at disse betingelser er en del af aftalen og gøres bekendt med dem inden aftaleindgåelse.

Ved brug af eksterne leverandører gælder disses egne betingelser. e:fekt oplyser altid om sådanne leverandører i tilbudsmaterialet, hvis deres betingelser er gældende. Kunden opfordres til at anmode om disse betingelser inden accept af tilbuddet.

Afvigelser fra betingelserne kan kun ske ved udtrykkelig skriftlig aftale mellem Kunden og e:fekt.

Konfliktløsning:
Ved uenighed mellem parterne tilstræbes det, at sagen løses i mindelighed gennem dialog, eventuelt ved mægling. Kan der ikke opnås enighed, afgøres sagen ved danske domstole i overensstemmelse med dansk lovgivning og værnetingsregler.

2. Domænenavne og hosting
2.A e:fekt udbyder ikke domænenavne, men fungerer som formidler ved Kundens køb. Kunden er derfor underlagt de vilkår og betingelser, som fastsættes af domæneudbyderen.

2.B e:fekt udbyder ikke web- eller mailhosting eller serverplads, men fungerer ligeledes kun som formidler. Kunden er underlagt de vilkår og betingelser, som fastsættes af den relevante udbyder.

Ansvar ved tredjepartsleverandører:
e:fekt påtager sig intet ansvar for fejl, mangler, forsinkelser eller øvrige forhold, som kan tilskrives eksterne leverandører, herunder domæne- og hostingudbydere, nyhedsbrevsystemer, betalingsgateways mv., uanset om samarbejdet er formidlet af e:fekt.

3. Klippekort
Klippekort betales forud og er personlige – de kan ikke overdrages eller videresælges.

Klippekort er gyldige i ét år fra købsdato. Ubrugte klip refunderes ikke.

Afregning sker per påbegyndt kvarter (15 minutter).

4. Tilbud
Alle tilbud er gældende i 28 dage fra modtagelse, medmindre andet er angivet.

Ændringer, tilføjelser eller funktioner, der ikke er specificeret i tilbuddet, betragtes som ændringsønsker og faktureres separat til gældende timepris. Se mere under punkt 7: Betaling.

5. Opsigelse og ophør
Serviceaftaler er forudbetalte og løber i 12 måneder, med automatisk fornyelse, medmindre de opsiges skriftligt senest 2 måneder før den nuværende aftaleperiodes udløb. Ved opsigelse fra Kundens side refunderes eventuel overskydende betaling ikke.

e:fekt kan opsige aftalen med 1 måneds varsel og vil i så fald tilbagebetale eventuelt overskydende abonnement senest 1 måned efter ophør.

Enkelte serviceaftaler kan løbe 1 måned, hvis dette er skriftligt aftalt.

Alle aftaler kan ophæves med øjeblikkelig virkning ved betalingsmisligholdelse eller anden væsentlig misligholdelse.

6. Levering
Produktet leveres som aftalt, men med forbehold for forsinkelser, som skyldes:

Kundens handlinger eller manglende levering af nødvendige informationer

Tekniske problemer som strømsvigt, systemnedbrud eller manglende adgang til IT-systemer

Force majeure-forhold, fx lovindgreb, krig, terror, hærværk, strejker, naturkatastrofer, mv.

7. Betaling
Alle priser er ekskl. moms, medmindre andet er angivet. Faktura sendes via e-mail eller brev.

Ved priser i fremmed valuta tages der forbehold for valutakursændringer frem til betalingstidspunkt.

Ved arbejde under 1 time i en given måned, faktureres første påbegyndte time som en hel time.

e:fekts udlæg på vegne af Kunden tillægges 15 % administrationsgebyr, dog maks. 2.500 kr. ekskl. moms.

e:fekt kan opkræve ekstra betaling for:

  • Ændringsønsker efter korrekturrunder
  • Mangelfulde informationer
  • Opgaver uden for aftalte rammer
  • Overarbejde

Betaling skal ske senest på den angivne forfaldsdato. Ved forsinket betaling opkræves 5 % rente pr. påbegyndt måned samt 100 kr. i rykkergebyr pr. påmindelse (maks. 3 rykkere).

e:fekt forbeholder sig ret til at kræve forudbetaling eller bankgaranti og kan overdrage misligholdt betaling til inkasso.

8. Rettigheder
Ved køb af skræddersyede produkter overføres brugsretten til Kunden, men ikke ophavsretten – medmindre andet er aftalt skriftligt.

e:fekt forbeholder sig ret til at videreudvikle og genbruge produktdele i andre projekter.

Alt skriftligt og grafisk materiale, der leveres af e:fekt (tekst, billeder, design, logo mv.), tilhører e:fekt, medmindre andet er aftalt.

9. Produktfunktioner
Ved udvikling af produkter til web og mobil sikrer e:fekt, at de fungerer i den nyeste version af de mest almindelige browsere på udgivelsestidspunktet (Microsoft Edge, Google Chrome og Apple Safari), medmindre andet er aftalt.

10. Ansvarsbegrænsning
Kundens brug af e:fekts produkter sker på eget ansvar.

e:fekt fraskriver sig ansvar for:

  • Indholdets lovlighed eller nøjagtighed
  • Direkte eller indirekte tab, driftstab eller datatab
  • Mangel på backup (medmindre andet er aftalt)
  • Fejl Kunden ikke har rettet i korrektur
  • Force majeure

e:fekt er kun ansvarlig ved grov uagtsomhed eller forsætlig skade.

11. Persondata

Kundeoplysninger (navn, adresse, e-mail, telefonnummer mv.) registreres i e:fekts kunderegister og behandles i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning.

Kunden er forpligtet til at oplyse ændringer i sine kontaktoplysninger. Manglende opdatering kan betragtes som misligholdelse af aftalen.

e:fekt påtager sig ikke ansvar for Kundens brug af e:fekts produkter i forbindelse med behandling af persondata.

Ved mistanke om strafbare forhold forbeholder e:fekt sig retten til at videregive kundeoplysninger til relevante myndigheder.

12. Databehandleraftale:
Hvis Kunden behandler personoplysninger via produkter leveret af e:fekt – fx ved kontaktformularer, nyhedsbreve, bookingsystemer eller lignende – kan der indgås en særskilt databehandleraftale (DPA) efter anmodning. Det er Kundens ansvar at anmode om denne, hvis det er nødvendigt.