Det her indlæg kan måske lyde lidt som et surt opstød. Men det er egentlig mest min egen frustration over, hvor mange mennesker, som går glip af deres drømme og chancer, fordi de tænker og handler som de gør.
Som selvstændig, og især når man er nyopstartet, kan det være fristende at spare penge der, hvor man synes man kan.
Det samme sker, hvis der pludselig bliver lidt lavvandet i kassen hos etablerede virksomheder.
Og det virker jo
meget nemt, det med hjemmesider, udbudsmateriale, folder, annoncer, sociale
medier etc. Det kan du da sagtens klare selv.
Du kan da hurtigt lære at sætte et gratisdesign op i WordPress eller på en wix
side. Og du kan sikkert også finde ud af at sætte et udbudsmateriale op i Canva
eller måske endda i word, med en af deres skabeloner.
Og selvfølgelig kan du det.
Hvad der er sparet er tjent
– det ved vi jo alle jo. Eller…
En kunde fra et af vores nordiske broderlande, henvendt sig til mig, for de ville have gang i deres forretning. De havde hørt om mig igennem en fælles bekendt, og mente måske at jeg kunne hjælpe dem.
Deres produkt fejlede ikke noget, det gjorde deres faglighed bestemt heller ikke. Men de havde ingen kunder – som i slet ingen. De havde brugt meget tid på produktudvikling, og sad med et godt og brugbart produkt, som kunne spare meget tid og problemer i bestemte nicher.
Da de henvender sig, skal de til verdens største faglige messe inden for deres niche et par uger efter. Og de har allerede fået trykt alt deres informationsfolder, banner, roll-ups og visitkort. Til min store rædsel ser jeg det er lavet i Word med clipart fra 90’erne. Det skal måles op mod at industrien de henvender sig til, omsætter for rigtig mange millarder hvert år i Danmark alene – og endnu mere i deres hjemland.
Uanset hvor professionelt – eller det modsatte dit materiale er, så koster det det samme at trykke. Uanset, hvor meget eller hvor lidt salg du får lavet på en messe, så koster det det samme at deltage. Og de havde betalt kassen for det – især at have en stand på messen. Den ene af parterne havde faktisk solgt sit hus, for at have penge nok til at hele projektet skulle lykkes.
De kom hjem uden et eneste prospekt, uden en eneste kontakt og uden et eneste lille møde.
De havde lavet alting selv lige fra logo og visitkort til hjemmeside og roll-ups, og undskyld udtrykket – men det mindede mest om et 7. klasses skoleprojekt fra midt halvfemserne. Det ramt helt ved siden af det grønne mænd (et kundetype udtryk), som er vant til at der bliver brug millioner på markedsføring mod dem.
Her ville jeg jo gerne fortælle, at hele historien endt lykkeligt. At med min hjælp fik de vendt hele forretningen og i dag har forretningen fyldt med kunder. Men det kan jeg desværre ikke.
Jeg ville meget gerne hjælpe dem, men de havde simpelthen ikke flere penge – og de skulle vente 2 år, før der var en ny messe. De greb, i et forsøg på at overleve, forskellige løsninger, som var for lidt for sent. I dag eksisterer firmaet ikke mere.
Skomager bliv ved…
Virkeligheden er, at hvis du er en god tømmer, har forstand på garn eller er en super kreativ blomsterbinder, så gør det dig hverken til web- eller grafiskdesigner eller specielt dygtige til markedsføring.
Du har ikke den forståelse for hvad dine kunder reagerer på – lige så lidt, som markedsføringsfolk har forstand på tagkonstruktioner, tykkelsen på rundpinde og hvordan man får en gerbera til at stå pænest.
Så gør dig selv den tjeneste, at lade være med at spare de penge det koster at få en professionel til at lave din visuelle identitet og markedsføring. Den er jo i sidste ende, det der skal tiltrække kunder til det du er god til.