Uanset hvilken virksomhed du har, så skal der være en eller anden form for tillid mellem dig og dine kunder. Det er en tillid der skal opbygges og vedligeholdes over tid. Det er ikke noget der kommer fra dag til dag, med mindre du kommer med en baggrund, som allerede har en høj tillidsstatus hos kunden. Det kunne f.eks. være du er kendt fra tv eller film, og starter et tøjmærke. Selvom du ikke er kendt som designer, så har du allerede tillid fra en række mennesker, som smitter af på dit nye brand.

Men, hvis du er almindelig dødelig, lige som mig, som starter en virksomhed eller brand op, så skal der et andet benarbejde til for at opbygge den tillid til kunderne. Heldigvis er den ikke så svær, som det lyder – og der er nogle genveje.

Vi stoler på 3 typer mennesker

Lad mig lige komme med lidt kundepsykologi, før jeg hopper ud i det praktiske.
Kunder – eller mennesker generelt – stoler på 3 typer mennesker;
eksperter/specialist, autoriteter og store grupper. Det ligger helt inde i vores dna.

Vi er social – flokdyr om du vil. Vi er programmeret til at være sammen med andre. Og igennem vores opvækst har vi lært, hvordan vi skal opfører os i forhold til de enkelte individer og roller, og ikke mindst, hvordan alle skal opfører sig, for at flokken fungerer optimalt. Da alle ikke kan bestemme i en flok, så får nogle mennesker tildelt eller påtager sig lederrollerne – og så følger vi dem, stort set, på autopilot. Når man bevidst om det, kan det bruges i markedsføring.

Når vi bliver introduceret for en ekspert, så slår vores hjerne ofte autopiloten til, og accepterer det der bliver sagt som sandhed – også selvom “eksperten” eller “specialisten” slet ikke er det eller siger noget sludder.
Jeg har en veninde, som har nogenlunde samme uddannelse inden for markedsføring, som mig. Hun blev bedt om at udtale sig i tv-avisen omkring sociale medier, mens hun var i slutningen af sin uddannelse. Der stod på skærmen, under hendes navn: Ekspert i sociale medier. Dette ene minut på tv har åbnet mange døre for hende.

Så det er ikke et spørgsmål om vi er en ekspert eller specialist, det er spørgsmålet om vi bliver opfattet som en.

Når vi høre ordet autoriteter, så tænker de fleste på politi eller læger. Men virkeligheden er, at der er mange autoriteter. Når Meryl Streep går ud og udtaler sig om miljøet, så er hun en autoritet, for rigtig mange lytter til hende, og lader sig påvirke af hendes mening.  Når Linse Kessler siger, at vi skal være gode ved dyrene, så lytter folk til hende.

Begge disse kvinder er ikke eksperter på miljø eller dyrevelfærd. Men der er en autoritet i dem pga. deres stjernestatus. Derfor lytter folk til dem.

Den tredje ting vi lytter til er grupper af mennesker. Det behøver slet ikke være mennesker vi kender. Vi kigger på anmeldelser på Trustpilot, Facebook, Google etc. Vi lytter til meninger på sociale medier og debatter. Kundernes beslutning vil oftest hælde til den side, hvor det umiddelbare flertal peger. Vi er højst sandsynligt mere tilbøjelig til at købe en bluse, som har fået mange likes på Instagram, end en som ikke har fået nogen.

De 3 måder du opnår dine kundernes tillid

Med den viden du har nu, så har du sikkert allerede udtænkt nogle ideer til, hvordan du kan udnytte dette. Men lad mig alligevel give dig nogle tips med på vejen, som jeg også giver mine kunder.

1 Socialproff

Socialproff er det som er nemmest at gå til for de fleste af os.
Alt efter hvilken type virksomhed du har, så handler det om at få følger på sociale medier, gode anmeldelser og anbefalinger. Og du må gerne prale med det!

Hvis du er helt nystartet, så kunne du sparke det i gang med, at give prøver på din service eller sælge dit produkt til nedsat pris, mod at kunderne giver en ærlig anmeldelse af dit produkt. Giv folk en freebie for at melde sig på dit nyhedsbrev eller abonnere på din kanal.

Så kan du skrive på din hjemmeside; gør som mere end 3000 andre, tilmeld dig mit nyhedsbrev.

Gør lige som 5000 andre mennesker, følg os på Instagram, 4,8 stjernet på Google. Anbefalet af mere end 150 mennesker på Facebook etc.

Det eneste du fortæller potentielle kunder, hvis de ikke selv har opdaget det, er at en stor gruppe mennesker støtter op om dig og dit produkt.

Har du det man på engelsk kalder “raving fans”, så er du heldig stillet. Og jeg opfordrer mine kunder til at skabe sådanne. Det er bestemt ikke noget du skaber på en uge. Det tager tid. Raving fans er de mennesker, som elsker alt omkring dit produkt og dig. Det grænser næste til det lidt syge, hvor intet du gør eller siger er forkert. Men de er til gengæld også de bedste ambassadører du kan få for din forretning eller produkt.

Raving fans ser man ofte blandt fanskaren for skuespillere, band og sportsfolk. Men du ser det også ved brands og produkter som Mac, Volvo og Tuborg.

2 Ekspertudtalelser

Den anden metode kan være dobbeltsidet. Forstået på den måde at, hvis du kan blive introduceret som ekspert på dit område, så har din udtalelse større vægt, end hvis du gør det som virksomhedsejer eller direktør. Men kan man få en anden ekspert til at udtale sig om dit produkt, så har det lige så stor værdi – eller endda lidt større værdi.

Lad mig lige komme med et tænkte eksempel.

En frisør – vi kalder hende Jane Buus, åbner en salon med kun veganske og økologiske produkter. Den ene produktserie hun har i salonen, er udviklet af Jane selv i et samarbejde med en kendt økologisk producent og en hudlæge. Serien er specielt beregnet til folk med problemhud og allergier.  Både salonen og serien hedder “by Buus”.

Jane bliver bedt om at udtale sig i et program, hvor man behandler emnet stigende hudallergier hos unge mennesker. Her bliver Jane introduceret som frisør og specialist i problemhud.

Samtidig udtaler en konsulent (som kender den økologiske producent) i en allergiforening, at der er vigtigt at bruge produkter, som ikke skaber allergier, som f.eks. serien “by Buus”.

Her ser du dobbeltbetydningen. Jane er blevet udnævnt som specialist, uanset om hun er det eller ej. Og en anden specialist har udtalt sig (positivt) om hendes produkt.

Så som du kan se, så kan du bruge den på to måder. Enten er du specialist eller du får en specialist til at støtte op om dig. Og selvom du måske har åbnet en tøjbutik i en lille provinsby, så kan du godt blive den lokale modeekspert. Det handler om at positionerer sig rigtigt.

3 Autoriteters anbefaling

“Deklareret i samarbejde med Astma og Allergiforbundet.” “Anbefalet af Danske Tandlæger.”
Dem har du sikkert hørt før. Det er en autoritets anbefaling. Men hvad mange kunder ikke tænker på er, at det er betalte anbefalinger.

En anbefaling af en autoritet behøver ikke være på skift eller tale. Det kan være at autoriteten bruge din service eller produkt. Forstil dig at du åbner en restaurant, og brødrene Price, Thomas Rode og Thomas Herman gentagende gange bookede bord. Det ville jo hurtig rygtes at det var deres yndlings spisested.

Men autoriteters anbefaling er selvfølgelig også noget man kan betale sig fra, som i første eksempel. Alle influencer er jo større eller mindre autoriteter. Og mange af dem kan man betale for at anbefale en produkt. Jo større autoritet en influencer har, jo dyrere er det at få til at anbefale dit produkt.

Men mange små uafhængige influencer kan man faktisk få til at anbefale ens produkt ved at give dem det gratis. I princippet er det det samme som socialproff. Men den enkelte person har bare flere øjne på sig, og dermed har deres ord større vægt.   

Nu er det din tur

Som du kan se, så er der flere måde at udnytte vores indbyggede instinkter i markedsføring. Hvis du ikke var bedst om dem før, så vil du sikkert tage dig selv i dem nu. Du vil opdage, hvordan andre prøver at lokke dig til at købe med de her metoder.

Nu skal du tage idehatten på og finde ud af, hvordan du udnytter disse tre metoder i din forretning. Hvis du skulle have brug for det, kan du jo altid tage en uforpligtende samtale med mig.

Kontakt mig

Adresse

Rolf Krakesvej 18
3600 Frederikssund

Kontakt

5192 4330

Træffes bedst

Mandag - fredag
9 - 15

Send en besked

1 + 15 =