Synes du også, at jagten på kunder både frustrerende, tidskrævende og ikke mindst dyrt?

Lad mig hjælpe dig med at forstå dine kunder, så du tiltrækker dem i stedet. Og det er unægtelig nemmere at få kunderne til at komme af sig selv frem for at jage dem.

Det er vigtigt, at du forstår dine kunder, og hvad deres motivation for at købe er.
Selve beslutning om at købe, sker i det øjeblik, hvor din kommunikation (markedsføring og branding) rammer kundens behov og opfattelse af sig selv (identitetsfortælling). Sagt med andre ord, hvis du ikke kender din kunde ordentligt, så er det svært at tiltrække dem.

Men når du først kender og forstår, hvad der motiverer dine kunder, så bliver din markedsføring legende let. Du står faktisk med en opskrift, du kan køre efter.

 

Det bedste salgsargument

Det bedste salgsargument du kan bruge over for dine kunder er, at det føles rigtig for dem, når de køber hos dig. Når de kan mærke helt ned i maven, at de er nødt til at være kunde hos dig, så behøver du ikke gøre andet end at levere en god service.
Og der er ikke noget, der giver mere god energi, end når en kunde er glad for det, de får.

De Emotionelle Kundetyper

Emotionelle kundetyper er forskningsbaserede.
Allerede her lyder det lidt tungt og kedeligt. Men jeg lover, at det er det ikke. De emotionelle Kundetyper er gjort så legende let, at alle kan være med. Og det er sjovt at se, hvordan det virker, når man bruger det, og hvordan det kan gøre din markedsføring og kommunikation meget lettere.

 

Vælg én til – og ingen fra.

Forestil dig du er på ferie i udlandet. Du sætter dig ved et bord på en café og falder i snak med de 3 mennesker ved bordet ved siden af. Lad os sige, at det er en græker, en franskmand og en svensker. Hvilket sprog vil I tale?

Hvis du kun talte med svenskeren, så kunne I sikkert tale henholdsvis svensk og dansk og forstå hinanden. Men så udelukker I med stor sandsynlighed grækeren og franskmanden. Måske har du haft fransk i skolen, men det er ikke sikkert, svenskeren og grækeren har haft det.

Men der er en meget stor sandsynlighed for, I alle kan mere eller mindre engelsk. Så hvis du taler engelsk, så kan alle forstå dig.

Det er det samme med kundetyperne. De fleste af os har mere eller mindre af alle typerne i os. Så selvom du kun ”taler” gul, så forstår alle med gul, hvad du siger. Og du tiltrækker flere mennesker, som ”forstår” gul. Men taler du f.eks. gul og blå, så forvirrer du rigtig mange. Og det er kun dem med en stærk kombination af gul og blå, som vil forstå dig.
Lad os kigge lidt nærmere på de fire kundetyper.

De 4 kundetyper

ét valg
Den Røde Kunde

Den Røde Emotionelle Kundetyper

– eller den eventyrlystende-type er mest kendetegnet ved, at der skal ske noget nyt hele tiden, og de er nysgerrige. Har du unikke produkter eller service, der kan stimulere deres nysgerrighed og frihedstrang, så er de røde dine kunder.

Den Gule Kunde

Gul Emotionel Kundetype

– eller den omsorgsfulde-typen er ”forkæleren”. De vil gerne forkæle og gøre noget godt for andre. De forsøger altid at skabe harmoni og balance i tingene. Hvis du har produkter eller service med en personlig og holistisk tilgang, så er de gule dine kunder.

Den Blå Kunde

Blå Emotionel Kundetype

– eller den værdiskabende-typen er rationel og resultatorienteret. De forventer, der er fuldstændigt styr på tingene, og du kan dokumentere dine påstande. Så har du en service eller et produkt, hvor du kan dokumentere fordele og resultater, så har du fanget den blå kundetypes opmærksomhed.

Den Grønne Kunde

Den Grønne Emotionelle Kundetype

– eller trofaste-typen er en loyal og trofast kunde, som har det bedst, når der ikke bliver lavet for meget om. De kan godt lide, at tingene er ordentlige. De vil gerne være sikre på, at de kan finde ud af produktet, og det må gerne ligne noget, de kender, så føler de sig mest trygge.

De tre simple skridt

til kundemagnetisk markedsføring
Vælg din kundetype

Først skal vi vælge netop din kundetype.

Marketings- og kommunikationsplan

Sammen laver vi en plan, så du ved præcis hvad du skal gøre. Det er her, vi laver din opskrift, du bare skal følge.

Det praktiske

Her er det, du skal bruge din nye værktøjskasse og arbejde med alle de ting, vi sammen finder frem til.